vrijdag 22 juli 2016

Gleis 17


Vandaag ben ik op stap geweest met het openbaar vervoer.


Vanuit de trein zag ik bij station Savignyplatz diverse muurteksten, waaronder bovenstaande.


Station Grunewald werd in 1879 in gebruik genomen. Het gebouw ziet er fraai uit, maar wat er tussen 1941 - 1945 gebeurde was verschrikkelijk.


Een bordje bij Gleis 17 zegt voldoende - "Zum Gedenken an die 1941 - 1945 durch Züge der Deutschen Reichsbahn in die Todeslager Deportierten."


Siësta


Vanaf Grunewald ben ik met de trein naar Potsdam gereden. Tegenover het station Potsdam is een park met beelden. "Schönheit des Menschen der Natur" werd in 1974 gemaakt door Magret Middell. Tussen deze groep voelde ik mij als natuurmens natuurlijk goed thuis.


De beroemde Duitse architect Karl Friedrich Schinkel ontwierp in 1837 de St. Nikolai-Kirche.


Het Potsdam museum


De Nauener Tor werd gebouwd in 1754.


Het "Holländisches Viertel" is in 1732 ontworpen door architect Jan Bouman.


Alexandrowka Haus 1 in de Russische Kolonie is een restaurant en staat op de werelderfgoedlijst.


Een wandeling door Park Sanssouci mocht natuurlijk niet op het programma ontbreken.


Sanssouci betekent zonder zorgen.


De Friedenkirche


Het Potsdamer Spieluhr is ontworpen door Gottfried Höfer.


Altijd leuk die neppers


Fleurige theepotten en Wigglesteps, sneakers en sokken in bonte kleuren.


Een straatbibliotheek


Het filmmuseum Potsdam is gebouwd in 1685 als orangerie van de koning van Pruisen. Zijn opvolger maakte er een paardenstal van.

 

Het Potsdamer Stadtschloss

Geen opmerkingen:

Een reactie posten