zondag 30 april 2017

Tegel - Heiligensee

Vandaag heb ik een wandeling gemaakt van Tegel naar Heiligensee.


De Tegeler haven met daar achter met de torentjes de Sechserbrücke


Wild zwijn


Frislingen in diepe slaap


Frisling


De Roeivereniging RCT bestaat al sinds 1886.


Insel Scharfenberg is een groot eiland in de Tegeler See.


Er stond veel wind vandaag. Dus prima zeilweer.


Broedende zwaan


Met de veerpont van Tegelort naar Hakenfelde. Dit is de enige autoveerpont van Berlijn. Hiermee ben ik de ter plaatse 160 meter brede Havel overgestoken.


De fietsbrug over het Teufelsseekanal is 125 meter lang.


De rechtse foto heb ik 10 jaar geleden gemaakt op het strandje voor Jagdhaus Spandau. Op de foto links, die ik vandaag heb genomen, zie dat de plastic zakken zijn vervangen door gesloten vuilnisemmers. Het mag duidelijk zijn waarom. Op het terras van het Jagdhaus heb ik uitzonderlijk lekkere appelgebak gehad.


Heide en stuifzand


DDR Grenzturm Nieder Neuendorf


Boven in de Grenzturm


De Dorfkirche van Nieder Neuendorf werd gebouwd tussen 1490-1500 en is daarmee de oudste kerk in de omgeving.


Langs de Mauer Radweg staan overal gedenktekens. Deze is van de Wasserkontrollstelle Hennigsdorf. Een soort checkpoint Charlie, maar dan voor de scheepvaart.


Langs de oevers van de Havel kwam ik diverse knaagsporen van de bever tegen.


In Hennigsdorf werd in 1913 door AEG begonnen met het bouwen van locomotieven, later kreeg Daimler-Benz het bedrijf in handen. Sinds 2001 is het Canadese bedrijf Bombardier de eigenaar van de fabriek waar ze trams, metro's en treinen maken.


Dit model had ik nooit eerder gezien. Het is een Wiesmann


Klik hier voor details van de 21.1 km lange wandelroute.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten